constructietekeningen

ALWAYS. ALWAYS. 
have a plan
.

TIJD OM MARKETING te verbeteren.

Besteed jij ook liever tijd aan klanten in plaats van dat je bezig bent met plannen en planningen? Stromen de likes binnen op social media maar weet jij niet of dit ook écht bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Heb je veel ideeën maar komt het er steeds niet van? Plan tot Planning biedt een volledig plan en een overzichtelijke planning zodat jij de marketingacties dit keer wel echt gebeuren en je geld gaat verdienen met marketing. 

Een 'dure' marketing manager of een grote marketing afdeling is niet altijd nodig om je marketing doelen te bereiken, zeker niet voor MKB bedrijven waar het juist gaat om de kracht van de operatie. Zolang de structuur en de richting maar goed zijn bepaald.  
 

Kies het plan dat past en start met de QuickScan. Binnen 30 dagen na het voltooien van de QuickScan heb jij al een compleet plan en een gedetailleerde planning binnen om direct mee aan de slag te gaan. Plan tot Planning maakt marketing makkelijk. 

is MARKETING MANAGER nodig

voor MKB? 

Binnen MKB is er een relatief hoog verloop van marketing managers, dit is vooral het geval bij B2B. Toch blijven deze MKB'ers op zoek naar de ideale marketing kandidaat. 

 

Hoe komt dit hoge verloop? 

  • Marketing managers starten met het maken van doelstellingen, plannen en strategie maar komen al snel in de uitvoerende werkzaamheden terecht. Dit past niet bij hun vaardigheden en verwachtingen. 

  • MKB is van oudsher meer sales dan marketing gedreven. Het realiseren van deze omschakeling is niet voor alle marketing managers weggelegd. 

  • De scope van marketing is te beperkt. Het merendeel van de marketing managers geeft de voorkeur aan een breed product portfolio, een internationaal bereik, een uitgebreid aantal marketing middelen en een groot marketing budget. 

  • Beperkte beschikbaarheid van data kan ervoor zorgen dat de marketing manager niet direct met de geplande campagnes aan de slag kan gaan maar moet beginnen met dataverrijking. 

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

  • Hoge kosten in werving en selectie voor het steeds moeten invullen van de vacature van marketing manager. 

  • Verspilde energie in het onboarden van de marketing manager. Dit is ook niet motiverend voor de rest van het team. 

  • Met een goed plan en volledige planning kun je in sommige gevallen een junior / medior marketeer aannemen. 
     

Wat te doen? 

  • Zet de strategie, structuur en planning weg bij een expert zodat de basis staat en je snel aan de slag kunt. 

  • Werf een (operationele) marketeer in plaats van een dure marketing manager. Deze marketeer wil graag de handen uit de mouwen steken en de planning opvolging. 

  • Laat jouw marketing team coachen en bijsturen zodat je zeker weet dat het plan en de planning wordt nageleefd. 

  • Bespaar rond 30.000 euro per jaar door te kiezen voor Plan tot Planning in combinatie met een marketeer in plaats van het aannemen van een allround marketing manager.

Noot: Uiteraard is bovenstaande situatie niet voor alle bedrijven en/ of alle marketing managers van toepassing maar het is een terugkomende tendens dat de afgelopen jaren wordt gesignaleerd. 

ROLLEN in een MARKETING TEAM?

Welke rollen heb je in een marketingteam écht nodig? Wat wil je zelf doen, wie komt er in dienst, is een collega geschikt voor marketing of besteed je het liever uit? Met een capaciteiten- en interessetest maakt Plan tot Planning inzichtelijk welke vaardigheden en interesses er voor de rollen nodig zijn en of er collega's zijn dit dit kunnen en willen invullen. Sluit dit niet aan? Plan tot Planning heeft een groot netwerk om de je juiste mensen te vinden.

 

Na het uitvoeren van de QuickScan en het hebben van een overzichtelijk plan en een goede planning kunnen de juiste mensen op de juiste plek gezet worden. Dit betekent meer plezier in het werk, betere resultaten en natuurlijk een verhoogde return on investment op marketing. 
 

Rollen marketing team.png

VEELGESTELDE VRAGEN

WAT IS MARKETING?

Marketing is het proces waarin bedrijven waarde creëren voor klanten en sterke klantrelaties opbouwen om in ruil daarvoor waarde van klanten binnen te halen. 

WAAROM INVESTEREN IN MARKETING?

Met het voeren van goede marketing zet je als bedrijf de klant centraal en kies je expliciet welke klanten je wilt bedienen met welke waarde. Belangrijk is ook dat het leveren van waarde door de hele organisatie doordrenkt wordt en dat de waarde voor de klant ook feitelijk wordt gerealiseerd. Daarnaast levert marketing gemiddeld in een Business-to-business omgeving gemiddeld 20% meer omzet per jaar op.  

MARKETING UITBESTEDEN OF marketeer(s) IN dienst?

Dit is van veel aspecten afhankelijk zoals het aantal FTE, omzetgrootte, salesmensen in dienst en de bedrijfsdoelstellingen. Plan tot Planning brengt de vaardigheden van de huidige marketeers (indien van toepassing) in kaart en geeft advies in het wel of niet uitbesteden van één of meerdere marketing activiteiten. Met een gericht plan en complete planning kan een marketeer al vaak komen tot een goede uitvoering, waardoor, zeker binnen het MKB, het aannemen van een marketing manager of het inhuren van een consultant niet nodig is. 

Hoe maak je marketing meetbaar? 

Marketing kan op verschillende manieren meetbaar gemaakt worden. Dit is niet alleen op het gebied van omzet of winst maar ook door het meten van bijvoorbeeld actieve naamsbekendheid en het aantal op een website. Methodes om marketing meetbaar te maken zijn: 

  • marketing return on sales (marketing-ROS): het % van de netto omzet dat wordt toegeschreven aan de netto marketing contributie berekend door de netto marketing contributie te delen door de netto omzet.

  • marketing return on investment (marketing-ROI): netto marketingcontributie delen door marketinguitgaven.

  • rendement op de marketinginvestering: marketinginvestering delen door kosten marketinginvestering.

Wat zijn customer touchpoints

Elk contact dat de consument heeft tijdens de customer journey met het merk of het bedrijf. 

Wat is een customer journey 

De customer journey is de virtuele reis die een klant aflegt tot en met het afnemen van een product of dienst. Het is een metafoor voor de verschillende tussenstappen, fases en contactmomenten die een klant doorloopt alvorens tot een aankoop over te gaan. 

Wat is MKB? 

Midden- en kleinbedrijven met minder dan 250 werknemers.